Selecteer een pagina

Het maken van de juiste studiekeuze blijkt nog altijd lastig te zijn voor scholieren en studenten. Maar liefst 16% van de studenten stopt in het eerste studiejaar met zijn of haar studie. Dat komt uit op ongeveer 15.000 studenten per jaar! Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat veel jongeren hun studiekeuze uitstellen tijdens de middelbare school. De keuze wordt vaak op het laatste moment gemaakt, soms zonder echte overtuiging. Door deze besluiteloosheid wordt er door veel studenten een verkeerde studiekeuze gemaakt, wat dus leidt tot het hoge percentage uitval. 

Ik ben Jurjen Bierling, tweedejaars student Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam en stagiair bij Talentize. Ik kwam een opvallend artikel tegen over het hoge aantal studenten dat niet direct op de juiste opleiding zit en vaak in het eerste studiejaar stopt of  een switch maakt. Zelf zie ik vrienden en andere studenten in hetzelfde schuitje zitten, wat voor mij de aanleiding was om hier een stuk over te schrijven. 

Hoe ondersteunen talenten?

Het Strengths Assessment kan erbij ondersteunen om scholieren en studenten die voor een studiekeuze staan goed na te laten denken over wat zij leuk vinden, waar ze goed in zijn en wat zij later willen in het leven. De scholier kan aan de hand van haar top-5 Strengths en een eventueel coach gesprek ontdekken waar natuurlijke talentpatronen verscholen liggen. Dit bewustzijn laat de scholier inzien waar zij van nature goed in is, waar zij energie van krijgt en in hoeverre dit van belang is in het maken van een studiekeuze. Waar is het niet voor bedoeld; het is geen test die voor de scholier een lijstje geeft van studies die het beste bij haar passen. 

Twee verhalen van studenten

Voor extra ervaringen ben ik het gesprek aangegaan met twee studenten, over hun studiekeuzes en hoe zij hebben gehandeld tijdens deze oriëntatie. Deze twee studenten hebben allebei ook het Strengths Assessment gemaakt en doen hun verhaal over hoe dit hun kijk op belangrijke beslissingen heeft veranderd. 

Naomi, 24 jaar Studente Culturele Maatschappelijke Vorming (CMV) Hogeschool Utrecht.
Bij deze studie leert zij hoe ze kunst en cultuur kan inzetten om mensen te verheffen en samen te brengen. Tijdens de oriëntatie voor deze studie heeft Naomi bij verschillende opleidingen gekeken of het bij haar past. Een voorbeeld hiervan is de Hoge Kunstschool Utrecht (HKU). Deze studie miste voor haar echt de waarde om iets belangrijks toe te voegen aan de maatschappij. Naomi beschikt over het Significance talentthema. Mensen met dit talent vinden het belangrijk om iets te doen wat impact maakt. Omdat CMV voor haar wel een grotere toevoeging voor de maatschappij leek te maken, heeft Naomi de keuze voor CMV gemaakt. In haar eerste studiejaar leerde ze kennis maken met het Strengths Assessment. Aan de hand van haar talenten heeft ze een flinke boost gekregen en weet ze nu echt waar haar sterke kanten liggen, wat haar veel zelfvertrouwen heeft gegeven. Haar top-5 talenten: 

Wat Naomi nog graag wil meegeven aan anderen die voor een keuze staan: ‘Ik denk dat je er zelf 10x meer aan hebt als je iets doet waar je passie ligt dan dat je iets doet wat goed betaald. Als iedereen echt doet wat hij of zij leuk vindt dan zouden we toch een ideale wereld creëren!’.

Elaine, 22 jaar en tweedejaars studente aan de opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij deze studie leert ze over het gedrag van mensen en kan ze haar kennis in zowel de sociale als de wat commerciëlere sector inzetten. Elaine zocht een opleiding met zowel een commerciële tak, als waar ook nog genoeg contact met mensen in voorkwam. Elaine beschikt over veel relatie talenten, dus is het vrij logisch dat zij een studie zoekt met menselijke en sociale aspecten. Voor deze studie volgde ze een andere erg commerciële opleiding, hierin miste ze echt het contact met mensen. Om deze reden heeft zij de switch gemaakt naar haar huidige opleiding. 

De top-5 talenten van Elaine:

Elaine focust zich op de dingen die zij leuk vindt, die haar energie geven en waar ze goed in is. Het Strengths Assessment heeft haar dan ook geholpen om zich hier bewuster van te worden. Ze zet haar talenten nu dagelijks in om doelen te bereiken. Wat zij nog graag mee wil geven aan anderen die voor een belangrijke keuze staan: Het is super effectief om te reflecteren op jezelf. Door vragen te stellen over wat je al kan en wat je energie geeft, worden keuzes duidelijker. Het is fijn dat er gefocust wordt op wat van nature jouw talenten zijn, zodat je hier nog verder in kunt groeien’.

Meet Your Talent!

Wil jij je net als Naomi en Elaine bewuster worden van je eigen talenten? Maak het Strengths Assessment of geef het iemand cadeau en doe mee met een gratis Meet My Talent sessie vanuit Talentize en ga mee op talent avontuur! De eerstvolgende sessie is op woensdag 21 april.

Jurjen Bierling

“Als onderdeel van mijn stagewerkzaamheden houd ik mij bezig met het schrijven van blogs. Hierbij zal ik in elke blog een ander onderwerp belichten en een koppeling maken naar hoe talenten hierbij ondersteunend kunnen zijn.”

Individualization – Relator – Learner – Woo – Responsibility