Manager in tijden van thuiswerken…
Het grootste thuiswerk experiment ter wereld. Dit is hoe Gallup, een bekend Amerikaans onderzoeks- en adviesbureau deze tijd beschrijft. Als werken op locatie geen optie is, moet er rekening gehouden worden met een aantal belangrijke aandachtsgebieden om thuiswerken tot een succes te maken. En hierin verandert de rol van de manager of leidinggevende sterk. De beste managers en leiders hebben hun ondersteuning altijd op de medewerker als individu afgestemd, maar om dit op afstand te doen, is een intensere aandacht gevraagd.
Hoe kan je het welzijn van jouw medewerkers als manager dan vergroten? Volgens Gallup vraagt dit om focus op de volgende 3 aandachtsgebieden:
1. Individualisering – Aandacht voor ieder individu
Waar ligt de behoefte van ieder individu rondom thuiswerken? Welke andere thema’s spelen bij ieder individu op dit moment wellicht een grote rol? Managers zullen zich nu nog meer moeten verdiepen in én focussen op de persoon om de beste prestaties te realiseren. Hoe weet iedere medewerker vanuit eigen talenten de benodigde prestaties te behalen en weet hij/zij hierin zelfs te excelleren? Talenten vertellen enorm veel over de behoeftes van iemand, waar je als manager op voorhand al informatie uit kunt halen en waarmee je het gesprek met iemand aan kunt gaan. Tegelijkertijd vertellen de talenten van de manager ook hoe hij of zij omgaat met deze situatie en wat de manager zelf nodig heeft!
2. Betrokkenheid – Waarderen van medewerkers
Het geven van feedback is van groot belang om medewerkers te betrekken bij het team en/of de organisatie. De betrokkenheid van medewerkers gaat omhoog bij effectieve feedback. Feedback is nu in deze periode van thuiswerken dus nog belangrijker geworden. Slechts 21% van de medewerkers die 4 of meer dagen thuiswerken werken, geven aan dagelijks of een aantal keren per week feedback te ontvangen. En dan is er nog een verschil tussen feedback en waardevolle feedback. Slechts 1 op 5 hiervan geeft aan waardevolle feedback te krijgen. Juist deze tijden vragen erom de uitdagingen en bijdragen van de individuele medewerkers te waarderen. Enerzijds draagt betrokkenheid bij aan medewerkers die enthousiaster, energieker en positiever zijn, zij voelen zich beter over hun werk en hebben over het algemeen een betere lichamelijke gezondheid. Daarnaast draagt betrokkenheid bij aan betere prestaties voor de organisatie. Uit tientallen jaren van onderzoek door Gallup onder organisaties met een zeer hoge betrokkenheid blijkt dat deze hoge betrokkenheid leidt tot 41% minder ziekteverzuim en 21% hogere winstgevendheid!
3. Communicatie – Creëren van verbinding
Emoties van mensen veranderen in tijden van crisis van dag tot dag, van hoop tot angst. Medewerkers hebben behoefte aan vertrouwen en hierin is het hebben van zinvolle gesprekken essentieel. Waar voorheen de sociale gesprekken op de werkvloer, in de gangen of tijdens de lunch plaatsvonden, is dat nu anders. Hier moet dus extra tijd en energie aan worden besteed nu iedereen thuis werkt. Er wordt een nieuwe manier gevraagd om verbinding te maken en dit voor het team onderling te faciliteren. Zo blijkt dat medewerkers met hoge relatietalenten thuiswerken als extra zwaar ervaren (dit betreft de talenten die zorgdragen voor sterke onderlinge relaties binnen het team en de behoefte om omringt te zijn door anderen).
Het maakt het voor managers niet gemakkelijker nu iedereen vanuit huis werkt en dit is wat ook steeds vaker terug horen. Naast al het ‘praktische’ werk dat er moet gebeuren, ook nog tijd besteden aan bovenstaande aandachtsgebieden om te voorkomen dat medewerkers uitvallen. Voor zowel de manager als het team hebben wij een waardevol online programma ontwikkeld om te ondersteunen in deze 3 aandachtsgebieden.
- Een online team programma van 4 weken
- Aandacht voor behoeftes en wensen van iedere medewerker rondom online thuiswerken
- Persoonlijke en professionele groei
- Verdiepende en vernieuwde kennismaking tussen collega’s
- Aandacht voor ieders en elkaars talenten
Elke week wordt er een ander thema behandeld. Onze sessies zijn zeer interactief, energiek en vernieuwend.
Wil je meer weten over deze thema’s en de tarieven? Download de brochure of kom direct met ons in contact via romy@talentize.nl
Romy
Activator – Relator – Maximizer – Significance – Positivity