the power of two
Wist je dat je 30 keer meer kans hebt om te lachen als je samen met iemand bent dan alleen? En naast dit grappige feitje zijn er nog veel meer voordelen aan het opzoeken van de samenwerking met een collega. The power of two, een bekend begrip binnen Gallup, omdat iedereen uniek is, maar we samen sterker zijn.
Er wordt binnen organisaties veel aandacht besteed aan goed presterende teams of aan wat iemand een geweldige manager maakt, maar er is over het algemeen weinig aandacht om twee medewerkers samen te begeleiden in het behalen van gemeenschappelijke doelen. De nadruk ligt vaak op individuele prestaties, terwijl we samen veel meer bereiken.
Uit een onderzoek van Gallup, waarbij de vraag is of medewerkers ooit een goede samenwerking met iemand anders hebben gehad, antwoord een kwart: nee. Dat is best veel! En partnerschappen zijn juist zo belangrijk. Zo vergroot samenwerken iemands welzijn, maar draagt het ook bij aan de betrokkenheid richting de organisatie. Medewerkers met slechts één fijne samenwerkingsrelatie zijn al 29% meer geneigd om hetzelfde jaar bij de organisatie te blijven werken en er is 42% meer kans dat zij hun hele carrière bij deze organisatie blijven!
Maar hoe vorm je deze buddy’s en wat zijn vervolgens de elementen die bijdragen aan een succesvolle samenwerking?
1. Verbind medewerkers met complementaire talenten: We hebben allemaal sterke talenten, maar ook minder sterke talenten. De minder sterke talenten in combinatie met wellicht wat blinde vlekken maken het soms lastig om bepaalde doelen te realiseren. Dus, werk samen met iemand waar diegene sterk is en jij zwak en andersom.
2. Een gedeelde missie of een gemeenschappelijk doel: Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar zodra er obstakels op de weg komen, blijken prioriteiten vaak anders en ver uit elkaar te liggen. Het is de basis waar vanuit je te werk gaat.
3. Eerlijkheid: We hebben een instinctieve behoefte aan eerlijkheid. Het zal als vanzelfsprekendheid voelen als het er wel is, maar het maakt een samenwerking kapot als het er niet is.
4. Vertrouwen: Vaak een van de eerste vragen die mensen zich van binnen stellen in een nieuwe samenwerking. Is diegene te vertrouwen? Zonder vertrouwen in de ander kost een samenwerking vooral heel veel tijd in frustratie en inefficiëntie (twijfel of de ander afspraken nakomt, acties verifiëren).
5. Acceptatie: Natuurlijk zijn er verschillen tussen twee individuen die je samen laat werken. En vanuit ieders eigen (talent)bril zijn die verschillen te zien en te voelen. De vraag is of je dit laat leiden tot conflict of leer je de ander te accepteren.
6. Vergeving: Want we zijn niet perfect en we maken fouten, ook in de samenwerking en de doelen die we samen willen behalen.
7. Communicatie: Communiceren helpt om misverstanden te voorkomen. Hierbij gaat het o.a. over het goed naar elkaar luisteren, maar ook waardering naar elkaar uitspreken.
8. Onbaatzuchtigheid: Medewerkers die dit niveau met elkaar creëren, ervaren dit als een van de meest waardevolle aspecten in hun carrière, omdat we hierin net zoveel voldoening halen uit het succes van een ander als uit ons eigen succes.
Een waardevolle oefening die wij doen tijdens sessies of organisaties vaak meegeven bij dit thema is de volgende:
Laat jouw teamleden deze vragen invullen en ontdek waar je mogelijk nieuwe samenwerkingen kan creëren en versterken.
Wil je ondersteuning op dit thema? Vanuit Talentize bieden wij 2 op 1 coaching aan, waarbij in een gesprek van 1,5 uur bovenstaande elementen bespreekbaar worden gemaakt om de onderlinge samenwerking te versterken. Bel of mail voor meer informatie.